Aktuality

Starší i novější zprávy
vybírané z pravoslavného i světového tisku
a ostatních sdělovacích prostředků



Nejnovější letošní zprávy zde.

Zprávy za léta 2001 - 2002:


(Novější zprávy jsou nahoře, starší níže)

NAVRCHOLU.cz

Několik stovek mrtvých bylo výsledkem nápadu konat soutěž krásy MISS v tradiční muslimské africké zemi. Necitlivé až urážlivé výroky v novinách (např. že mezi kráskami by si vybral i Mohamed) vyvolaly krvavou vzpouru tamních muslimů. (2002)

NATO se rozšiřuje. Přizvalo ke členství další země z východní Evropy.

U španělských břehů havaroval tanker s nákladem ropy. Následkem je ekologická katastrofa mimořádných rozměrů. (11/2002)

V den svátku výročí naší státnosti se přihnala neobvyklá vichřice, orkán dosahující v nárazech rychlosti větru až 140 km/hod. (28. 10. 2002)

V USA vyvolává paniku hromadný vrah, který na dálku odstřeluje náhodně vybrané lidi na ulici. Policie je zatím bezmocná. Už zavraždil 13 lidí. (10/2002)

USA chtějí zaútočit na Irák. Evropu lákají k účasti na válce příslibem, že kdo se zúčastní, bude se moci podílet na dělení válečné kořisti. Americký prezident tvrdí, že jestli OSN neodsouhlasí válku proti Iráku, tak tato organizace ztratí veškerou svou prestiž. (9/2002)

Český ministr obrany navrhl Američanům, aby na českém území byly rozmístěny rakety chránící celý kontinent před iráckými, iránskými nebo případně jinými raketami, směřujícími na Evropu. Česko navrhuje Americe to, co jí už po několik desetiletí nenavrhuje žádná evropská země. Všichni si totiž přejí větší samostatnost evropské obrany a nezávislost na politicky nevypočitatelných amerických "obráncích míru". Proto vzniká Západoevrospká unie jako kontinentální vojenský blok. (http://www.blisty.cz/) 10/2002

Srbská pravoslavná církev uspořádala 24. dubna 2002 modlitební slavnost na památku obětí bombardování NATO. "Dva a půl roku po rozmístění mezinárodních sil jsou Srbové v Kosovu nejen zbaveni svobody pohybu a nejzákladnějších lidských práv, ale neustále také slouží jako terč", měl prohlásil vladyka Artemije. Posvátný synod Srbské pravoslavné církve rozhodl, že vždy 24. března, tj. datum zahájení útoku proti Jugoslávii, připomínána ve všech pravoslavných chrámech v zemi památka obětí bombardování NATO.

Před rokem byl papež navštívit Kypr. Kvůli protestům ze všech stran nemohl vůbec promluvit. Lidé na ulicích házeli na papeže mobilními telefony. Vyjadřovali tím dlouhodobou řeckou zkušenost s papežskou dvojtvářností.
Při jeho návštěvě hory Sinaj, přijalo tamní pravoslavné bratrstvo monastýru sv. Kateřiny papeže jako každého poutníka a poskytnuli mu občerstvení, ale své modlitby musel papež vykonat venku za branami monastýru, protože (jak vysvětlil představený monastýru) pravoslavní nemají modlitební společenství s papežem.

Ruská verze povodní
Nedavno na jihu Ruska letely od more k pobrezi rychlosti 300m/s ctyri obrovske vetrne viry, voda v mori se zvedla a bylo videt az na dno. Potom to vsechno uderilo do kavkazskych hor (u Gilendziku) a obrovskou vlnou se vratilo zpet do more. Tak to je stoleta voda "po russky"...

Z došlé pošty:
K současným katastrofám mne napadlo, že je příznačné, že vědci označují za jejich původce přírodní úkaz El Niňo, který se periodicky opakuje a jehož dopad je stále a stále horší. El Niňo znamená Jezulátko (jak jej nazvali rybáři, který jev pozorovali vždy kolem vánoc). Není to nápověda pro lidi, že se naplňují věci posledního času, jak o nich hovořil Pán Ježíš? (srpen 2002)

Po celé Praze a okolí je na mnoha "bilboardech" (právě v době před povodněmi) vylepen reklamní plakát ukazující dva líbající se homosexuály a propagující tzv. "registrované partnerství" slovy: "Někomu pomůže, nikomu neuškodí". Jedná se v podstatě o požadavek legalizace homosexuálních sňatků. (srpen 2002)

Katastrofální záplavy a povodně se po náhlém přívalovém dešti na Šumavě, šíří přes jižní Čechy (zaplaveny jsou České Budějovice, Krumluv a mnoho dalších) do Prahy (pod vodou se kromě centra města s Kampou, ocitly čtvrti Karlín, Holešovice, Libeň, Chuchle a mnoho dal.; mimo provoz je většina metra, několik činžovních domů se zřítilo) a pak dále po Labi do Ústí nad Labem... Množství protékající vody (více než 4500 kub. metrů za vteřinu v Praze) a výše hladin řek překonaly tzv. "stoletou vodu". Rozsah povodní a škod překonal moravské povodně z r. 1997. Meteorologové hovoří o tom, že to byla ne stoletá ale pětisetletá až tisíciletá voda. Škody se nyní odhadují na 60-90 miliard. Velká voda vyhnala z domovů přes 200.000 lidí. (srpen 2002) (měsíc po povodni je v Praze určeno k demolici už 40 domů)

V čase vyhlášení výsledků posledních parlamentních voleb, prasklo srdce největšího českého zvonu katedrály sv. Víta v Praze, který nese jméno Zikmund (největší u nás a 22. největším zvonem svého druhu na světě). Tento jev je považován za velice špatné znamení pro český národ. Prý pokaždé v dějinách, kdy se tento zvon poškodil, následovala nějaká celonárodní katastrofa. prasklé srdce zvonu
Tisková zpráva Rádia Praha: Svatovítský zvon Zikmund ztratil srdce. (15. června) v sobotu v podvečer, shodou okolností pouhé čtyři hodiny poté, co se uzavřely volební místnosti po volbách do Poslanecké sněmovny, se utrhlo srdce největšímu českému zvonu, svatovítskému Zikmundovi. Víc jak půltunové srdce propadlo podlahou zvonice a jen další vrstva silných trámů zabránila tomu, že neprorazilo i klenbu katedrály. Příčina byla zřejmě ve skryté vadě materiálu, z něhož bylo původní srdce před víc jak sto lety vykováno. ... Zikmund se využívá jen pro slavnostní zvonění o církevních nebo státních svátcích. K jeho rozhoupání je zapotřebí osmi zvoníků. V sobotu, když se srdce zvonu utrhlo, se naštěstí nikomu z nich nic nestalo.
Lidové noviny napsaly (19.6): Svatovítský zvon o volbách pukl. Největší český zvon Zikmund ve věži katedrály svatého Víta se v sobotu odmlčel. Uprostřed vyzvánění mu puklo srdce. A to podle legend nikdy nevěstí nic dobrého. "Slyšeli jsme, jak se změnil zvuk posledních pěti šesti úderů. Pak se srdce zlomilo a propadlo podlahou. Zastavilo se až o tu další. Zavířil prach a bylo po všem," popsal událost vedoucí zvoník katedrály Tomáš Stařecký. Symbolicky se tak stalo jen několik hodin po ukončení voleb do parlamentu ... Varuje snad Zikmund, jakýsi patron všech českých zvonů, před neštěstím a katastrofou? "Má to samozřejmě pragmatické vysvětlení, ale pokud na to budeme nahlížet symbolicky, pak to opravdu nevěstí nic dobrého. A pokud to byla jen náhoda, tak je skutečně velmi zajímavá," říká o nehodě nejslavnější žijící český zvonař Petr Rudolf Manoušek. ... Zvonař už byl obhlédnout pozůstatky po Zikmundově srdci. "Na tom lomu je vidět, že tam byla vada materiálu už od výroby." Stáří srdce zvonu Zikmund nelze dnes už přesně dohledat, stejně jako jeho autora, ale přesto je jasné, že odbíjelo i se skrytou vadou spolehlivě přinejmenším od konce devatenáctého století. ... Souvislost a symboliku s dnem voleb, která se přímo nabízí, zvoník Tomáš Stařecký odmítá: "Já jsem vzdělaný člověk a to jsou jen pověry. Odbíjeli jsme u příležitosti poutního svátku svatého Víta. To, že ve stejný den byly zrovna volby, s tím vůbec nesouvisí." Podobně se k události staví i děkan svatovítské kapituly Jan Matějka. "To je absurdní, už přece nežijeme ve středověku. Tyhle věci se prostě stávají," řekl děkan Matějka. ... Podobné neštěstí se stalo na jaře 1939, v Krakově puklo srdce nejslavnějšího polského zvonu a v září pak do země vtrhla válka. Puklé srdce rozhodně není běžná závada zvonů. "Stává se to, ale třeba jen jednou za desítky let. Srdce pak už nelze opravit, ale musí se vykovat nové. A není nic jednoduchého. ..." (zvonař Manoušek) Původní zvonice katedrály měla sedm zvonů. V roce 1916 však rakousko-uherské úřady tři zvony pojmenované Dominik, Maria a Ježíš zabavily jako válečnou rekvizici. O jejich osudu nic není známo a patrně byly roztaveny jako materiál pro výrobu zbraní v první světové válce. Zvonohra chrámu svatého Víta od té doby není úplná. A teď se tedy odmlčel i Zikmund.
Radiožurnál (19.6. Ozvěny dne): Při slavnostním zvonění se rozlomilo srdce největšího českého zvonu jménem Zikmund. Mohutný Zikmund zvonil asi 5 minut, když osmičlenná skupina zvoníků zaslechla velmi nápadnou změnu zvuku. ...a během asi pěti úderů se toto jako opakovalo Zvoníci začali Zikmunda brzdit, ale protože kolos váží šestnáct a půl tuny nedá se to tak rychle. Po šesté došlo teda k úplnému zlomení toho srdce, zhruba tak ve dvou třetinách od spodní části a srdce volným pádem padlo na podlahu a propadlo se, protože ta podlaha je jako z tenčích prken a propadlo se na tu bytelnou podlahu, která je pod zvonem a tam se zastavilo. Příčinou byla skrytá vada více než sto let starého srdce, což se podle Stařeckého stává jednou za padesát let.
Právo napsalo: Legendy sice říkají, že puknutí srdce zvonu nevěstí nic dobrého a okamžitě se začala zdůrazňovat i souvislost s volbami a úspěchem komunistů v nich. Podle zvoníků a zvonařů však se jedná o událost zcela běžnou.
MF Dnes: Patronu českých zvonů puklo srdce... V sobotu, jen několik hodin po skončení parlamentních voleb, v nichž uspěli komunisté, mu puklo srdce.
Zvon Zikmund: rozměry, váhy, rok ulití, zvonař: spodní průměr - 256 cm, výška - 203 cm, rozpětí závěsu - 316,5 cm, váha - cca 16 500 kg, váha srdce - 450 kg, délka srdce - 269 cm, rok ulití - 1549, zvonař - Tomáš Jaroš. 15. 6. 2002 při svátečním zvonění na večerní mši při příležitosti svátku sv. Víta se zlomilo Zikmundovo 200 let staré srdce. (6/2002)

Výročí svržení atomové bomby na Hirošimu
Starosta japonského města Hirošima Tadatoši Akiba během ceremoniálu u příležitosti 57. výročí svržení atomové bomby ostře kritizoval amerického prezidenta George Bushe. Starosta prohlásil, že po loňských zářijových útocích na New York a Washington se zvýšila hrozba použití jaderných zbraní. Podle Akiby nemají Spojené státy právo vnucovat světu své pojetí míru a rozhodovat o osudu celého lidstva. Starosta dále uvedl, že chce, aby prezident Bush přijel do Hirošimy a viděl, jakou škodu dovedou napáchat jaderné zbraně. (BBC 8/2002)

Z oddeleni bud-zdrav-obcane:
Kaan pise: "Japonsko prave rozbehlo povinny celostatni system identifikacnich cisel, kde ma kazdy obcan prirazeno jedenactimistne identifikacni cislo. V databazi jsou u kazde osoby ulozena osobni data (jmeno, adresa, datum narozeni, pohlavi, mozna i dalsi informace). Nejmene pet mest a obci se odmitlo do systemu zapojit, to znamena asi 4 miliony obyvatel z celkovych 127 milionu. I kdyz nekteri Japonci odmitaji spolupracovat, vetsine z nich to prilis nevadi. Je tohle zacatek konce soukromi v Japonsku? Za jak dlouho neco podobneho uvidime i ve Spojenych Statech?" [slashdot] (Mezi města, která odmítla se připojit je např. několikamilionová Yokohama). (8/2002)

Po 1. mezináboženském setkání v Assisi, při kterém byly z areálu odstraňovány kříže (aby nepohoršovaly příslušníky nekřesťanských náboženství) a tibetští buddhisté za přítomnosti představitelů křesťanských církví položili na oltář chrámu sochu Buddhy a konali před ní svůj pohanský obřad, následovala přírodní katastrofa, která měla tragické následky a poničila celý historický areál. Při tom se stalo, že oltář, na němž byla položena buddhistická modla, byl vlivem otřesů půdy rozpůlen...

"USA zpřísňují vízová opatření Kritikové poukazují na možnou rasistickou diskriminaci 06.06.2002 14:35 (SEČ) Vysoká komisařka Organizace spojených národů pro lidská práva Mary Robinsonová vyjádřila obavy nad změnami při udělování vstupních víz do Spojených států. Robinsonová označila opatření amerických úřadů registrovat návštěvníky a snímat jejich otisky prstů v rámci posílení bezpečnosti za znepokojující trend. Jak uvedla, tisíce lidí, na které se opatření může vztahovat, mohou být naprosto nevinní. Podle zpravodajů se tato nařízení vztahují hlavně na příchozí z muslimských a blízkovýchodních zemí, odkud pocházejí pachatelé teroristického útoku z 11. září." formulace BBC http://www.bbc.co.uk/czech/news5.shtml (6/2002)

NIBIRU: Zbývá už jen rok? Je to už skoro dvacet let, co teleskop amerického satelitu IRAS poprvé spatřil do té doby neznámé těleso blížící se k Zemi z hlubin kosmu. Vědci vydali tiskové prohlášení, ale to byla na dlouhou dobu poslední seriózní informace o "planetě X" - desáté oběžnici sluneční soutavy. Neznámé vesmírné těleso může zcela zásadním způsobem ovlivnit osud pozemského života. .... "Nebeské těleso velké jako Jupiter, které je součástí naší sluneční soustavy bylo objeveno ve směru souhvězdí Orion," praví se v oficiálním dokumentu NASA z roku 1982. "Nějaká gravitační síla neustále vychyluje také gigantické planety Uran a Neptun. Dokazuje to přítomnost dosud neznámého velkého objektu," psal v tomtéž roce deník New York Times. ... O existenci desáté planety sluneční soustavy zvané Nibiru se hovoří už dlouhá léta. Mnohokrát jsme o ní slyšeli například z úst známého spisovatele a orientalisty. Zacharii Sitchina. Tento objekt prý obíhá mezi Sluncem a jeho vzdáleným, neviditelným černým dvojčetem a k Zemi se vrací každých 3600 let. Další setkání je vypočítáno na rok 2003. Vědecké instituce v čele s NASA ale stále mlčí. V oficiálních astronomických atlasech se Nibiru nevyskytuje. Výjimkou je pouze encyklopedie New Science & Invention z roku 1987, která graficky zobrazuje cestu americké sondy Pioneer. Na stejné mapce najdeme jak desátou planetu, tak vyhaslou hvězdu - sourozence našeho Slunce. Teprve v loňském roce se kosmický návštěvník přiblížil natolik, že ho dokázaly zachytit i menší observatoře. Červený objekt byl označen jako 2001 KX76 a prohlášen za obrovský asteroid. Neoficiální zprávy z NASA ovšem hovoří i o další možnosti: jedná se o hnědého trpaslíka, tedy malou vyhaslou hvězdu s vysokou hustotou. Už nyní svou silnou gravitací způsobuje drobné odchylky v dráze nejen Pluta, ale i jiných kosmických těles na okraji sluneční soustavy. Co se stane, až dorazí na dosah Země? Historie se opakuje. Archeologie i staré dochované texty nás přesvědčují o následcích, které měl každý průlet "planety X". Posledním takovým případem byl rok 1628 před naším letopočtem. Na důkazy o prudkých změnách životních podmínek narážejí vědci například při studiu letokruhů zachovaných stromů. ... Když se podle něj Nibiru přiblíží ke Slunci, hnědý trpaslík začne silněji zářit a rozsvítí se červeným světlem... Možnému hrozícímu nebezpečí se začínají věnovat další astronomické observatoře Tento objekt se pohybuje směrem k Zemi. (zdroj: http://www.zetatalk3.com) Již zhruba sedm let před setkáním vždy Nibiru způsobuje elektromagnetické a gravitační změny v zemském jádru. Roste vulkanická a seizmická aktivita a mění se podnebí. Současně se poněkud zpomaluje zemská rotace. Od roku 1996, tedy sedm let před průletem desáté planety, pozorují vědci dramatické změny v počasí, které překonávají všechny dosavadní rekordy. Narůstá počet zemětřesení, k životu se probouzejí dosud nečinné sopky. Klimatické změny jsou všeobecně připisovány globálnímu oteplováni. Nyní se ale světová veřejnost dovídá první útržky zpráv o možnosti, že se ukrytá sestra dosud známých planet řití k Zemi. Stále více lidí si klade otázku: opravdu je globální oteplování hlavním viníkem, jak se nám tvrdí? (6/2002)

V těsné vzdálenosti kolem Země prolétl nepozorován další velký asteroid. Asteroid přicházející ze "slepého místa" nepozorovaně prolétl těsně kolem Země! (Zpravodajství NewScientist.com z 15. března 2002 Jeff Hecht) Jeden z největších dosud známých asteroidů, které se přibližují k Zemi (NEO), kolem nás prosvištěl 8. března ve vzdálenosti pouhých 450 000 kilometrů - avšak po celé čtyři dny to nikdo nezaznamenal. Objekt pojmenovaný 2002 EM7 bylo těžké zahlédnout, protože se pohyboval na nejzazším bodě své oběžné dráhy... V době, kdy podle astronomických měřítek těsně míjel Zemi - ve vzdálenosti 1,5× větší, než vzdálenost mezi Zemí a Měsícem, byl příliš blízko Slunci, a proto neviditelný. Asteroidy, které se přibližují z této slepé skvrny, nemohou astronomové zpozorovat. Kdyby tento dříve neznámý objekt prošel touto zónou na přímém kolizním kursu se Zemí, nezjistili bychom to, až do okamžiku, když už by bylo na jakoukoliv intervenci příliš pozdě. Po asteroidech pátrající teleskop Lincoln Laboratory při MIT novou planetku poprvé zaznamenal až 12. března - když už se vzdalovala od Země a nabídla pozemským teleskopům pohled na svou ve slunci zářící stranu. ... Prostým okem neviditelný 2002 EM7 je příliš malý na to, aby byl zařazen mezi "potenciálně nebezpečné asteroidy". Jeho průměr se však pohybuje mezi 50 až 100 metry, takže je pravděpodobně větší, než objekt, který po explozi nad sibiřskou oblastí Tunguska v roce 1908 zničil zalesnění Tajgy na území 2000 čtverečních kilometrů. "Vzdálenost míjení ho řadí mezi 10 známých planetek s nejtěsnějším průletem," říká Brian Marsden z Harvard-Smithsonian. Hrozivé také je, že zatím jen jeden z těchto 10 objektů byl větší. Byl to 1996 JA1, který nás minul jen o málo blíže 19. května 1996. Objev byl připojen k seznamu asteroidů, které nás budou ohrožovat v příštím století. Předběžné kalkulace ukazují, že 2002 EM7 bude mít v tomto období dokonce několik příležitostí zasáhnout Zemi. ....

Následky střetu s asteroidem by například ve Velké Británii nepřežila asi desetina obyvatel. ... každý z nás má 750krát větší šanci, že ho zabije asteroid, než že tento týden vyhraje v národní loterii. ... "Abychom odklonili dráhu kosmického tělesa o rozměru 1 až 2 km, bylo by zapotřebí nálože o síle sto tisíc hirošimských bomb" ... (6/2002)

"Ano, zemětřesení jsou nyní všude.... .....zprávy o zemětřesení přicházejí každou hodinu z celého světa." Namísto pouhých slabých otřesů jsme svědky silných zemětřesení, mezi 4 a 6,5 stupni stupnice. Probíhají ve velmi zvláštních místech: Nové Mexico, Texas, Indiana, Arabský poloostrov. Dále mnoho z nich probíhá v obvyklých oblastech, jako je Honshu v Japonsku, vždy se jedná o zemětřesení silnější než 4 stupně. (6/2002)

Vyšlo najevo, že mají Spojené státy nouzové plány pro jaderné útoky na sedm zemí - Rusko, Čínu, Irák, Severní Koreu, Írán, Libyi a Sýrii. Tato informace přišla po týdnu spekulací o válce proti Iráku. Americký viceprezident Dick Cheney v pondělí prezentoval Tonymu Blairovi své přání, aby Británie poskytla 25 000 vojáků pro válku proti Iráku. Vyvolává to všechno dvě otázky: Uvědomí si Cheney názor, který je nyní běžný mimo Spojené státy, že nikdy v historii nepromarnil žádný národ sympatie a morální převahu tak rychle a s takovým nezájmem o ostatní, jako to od 11. září učinily Spojené státy? A jestliže si to dokáže Cheney uvědomit, je mu to jedno? Vadí Americe, že se stává terčem globální nenávisti? A co se stane s mentalitou země, kterou lidé nemilují, ale jen se jí bojí? Jaké tam vzniknou zvyky agresivní defenzivnosti? To jsou otázky, které vyvolávají úzkost: jak vzpomínky na 11. září mizí, nebojíme se nyní tolik islámských únosců letadel jako amerických bomb, které mění svět v nebezpečné, nestabilní místo, argumentovala v pondělí 11. března v deníku Guardian Madeleine Buntingová... (3/2002, Britské listy)

Archiv vydal svědectví - z nahrávky rozhovoru prezidenta USA Nixona je prokazatelné, že chtěl svrhnout atomovou bombu na Vietnam. V době vlekoucí se vietnamské války, která pro Američany nebyla úspěšná, chtěl tento prezident zajistit vítěství amerických zbraní použitím nejstrašnější zbraně. Jako důvod pro své přání shodit na Vietnamce atomovou bombu uvedl prezident v zaznamenaném rozvoru své obavy, že by v případě neúspěchu Ameriky ve vietnamské válce mohl prohrát blížící se volby. (Ze sdělovacích prostředků 3/2002)

Vatikán upevnil strukturu katolické církve v Rusku
Vatikán včera formalizoval svoji přítomnost v Rusku vytvořením čtyř autonomních katolických diecézí. Ruská pravoslavná církev tento krok kritizovala jako porušení církevních zákonů a označila ho za nepřátelský čin.
Vatikán v prohlášení uvedl, že provedl pouze další logický krok v upevňování náboženské struktury pro zhruba 1,3 miliónu katolíků v Rusku. Odmítl také kritiku ruské pravoslavné církve, že se snaží obracet na víru stoupence pravoslaví, neboť svoboda náboženského vyznání je podle Vatikánu jedním ze základních pilířů demokratické společnosti.
Papež Jan Pavel II. neskrývá své přání navštívit Moskvu, aby podpořil proces sjednocování mezi západní a východní větví křesťanství, které se oddělily kvůli názorovým sporům v roce 1054. Patriarcha moskevský a celé Rusi Alexij II. ji odmítá dokud prý neskončí úsilí katolíků o získávání pravoslavných věřících v Rusku a v dalších postsovětských zemích. (CTK 2/2002)

Zajímavá interní římsko-katolická diskuse o smysluplnosti mezináboženských setkání v Assisi je k nahlédnutí zde. (2/2002)

V rámci hinduistického náboženství je uctíváno tři sta tisíc bohů.(2/2002)

Během nedělní bohoslužby si v kostele na Suchém Vrbném v Českých Budějovicích při kázání svlékl kněz Dr. Ing. Ladislav Heryán svůj kněžský ornát a pokračoval do konce mše pouze ve svém civilním oblečení. ... "Páter vyučuje na Teologické fakultě JU v Českých Budějovicích biblistiku, prý se tak rozhodl po dlouhodobé úvaze. Většina lidí v kostele prý aktivitu kněze přivítala. "Svléknutím kněžského ornátu chtěl symbolicky překonat propast mezi lidmi a knězem," uvedl jeho spolubratr. (Zdroj Christnet.cz; 2/2002)

Ekumenická charta přijatá CCEE a Konferencí evropských (nekatolických) církví (KEK) v loňském roce ve Štrasburku započala novou fázi ekumenické spolupráce v Evropě. Dokument podepsali tehdejší předsedové CCEE a KEK, pražský arcibiskup kardinál Miloslav Vlk a metropolita Jéremie z cařihradsko-ortodoxního patriarchátu. Ekumenická charta nemá sice kanonicko-právní závaznost, ale má určitou morální autoritu.

Plán skupiny protestantských církví v ruském městě Novomoskovsk promítnout film "Ježíš" se setkal s ostře odmítavou reakcí některých náboženských vůdců ve městě. Sbor Církve adventistů sedmého dne v Novomoskovsku získal v lednu podle místního kazatele církve adventistů společně s dalšími protestantskými církvemi povolení k promítání filmu v 11 kinosálech. „Když jsme udělali propagaci prvního představení, místní představitel pravoslavné církve spustil kampaň proti uvedení filmu,“ řekl Čerkasov. „Osobně navštívil každé kino, ve kterém měl být film uveden a vyhrožoval jeho vedoucím.“ ... "Situaci ještě navíc jitřily místní sdělovací prostředky, které vyzývaly lidi k neúčasti na představení, protože film „byl sponzorován sektami...“ (Zdroj Christnet.cz; 2/2002)

Mezinárodní biblická společnost oznámila v pondělí, že nejprodávanější moderní bible Ameriky vyjde v modernizovaném znění. Změna spočívá v tom, že bude bezpohlavní, tedy s neutrálním mluvnickým rodem. A to navzdory předchozí kritice náboženských konzervativců. Nové revidované vydání ponese název "Dnešní nová mezinárodní verze", píše to dnešní vydání deníku MfDnes. ... "Synové Boží" v Matoušově evangeliu, 5.9 se nahrazují zněním "dítky Boží" a v epištole Římanům 3.28 se pojem "muž je zbaven hříchu svou vírou" nahrazuje pojmem "osoba je zbavena hříchu svou vírou".

Holandsko, jako první země vůbec, legalizovalo aktivní pomoc při úmrtí tzv. eutanazii, která je zde od počátku roku za určitých okolností beztrestná. Tímto byla dána možnost a právo nevyléčitelně nemocným na to, aby dobrovolně a z vlastního rozhodnutí ukončili svůj život.

Vlk: Na nový církevní zákon bude podána stížnost k Ústavnímu soudu. Nová právní norma podle církví zasahuje do jejich práva zřizovat vlastní instituce, zvláště ty, které jsou zaměřeny na působení v sociální a charitativní péči. ... "Parlament udělal zmetek - a už to ví," prohlásil kardinál. "O svobodu se musí i dnes bojovat," řekl v té souvislosti. S právním oddělením charit a diakonií od struktur a života církví nesouhlasí jak katolíci, tak protestanté a pravoslavní. Ekumenická rada církví se obává možného silnějšího zasahování státu do církevních záležitostí.

Představitel církve adventistů v České republice se vyjádřil k novému zákonu o církvích: „Nový zákon o církvích má mnoho chyb a nedostatků. ... Tím nejviditelnějším problémem je, že podle nového zákona nemohou církve zakládat humanitární organizace a charity, které by byly jejich součástí, ale musí je registrovat jako samostatná občanská sdružení.“ Rovněž poukázal na skutečnost, že v zákoně jsou některé další problémy, které mohou mít důsledky pro církve, které světí sobotu, jako jsou například Adventisté sedmého dne. „Čeho nejvíce litujeme, je skutečnost, že ze zákona vypadl paragraf, podle kterého by měl každý občan právo zachovávat den odpočinku v souladu se svým vyznáním,“ dodal Nowak s tím, že „církev adventistů bude společně s ostatními církvemi pokračovat v jednání s vládou při obhajobě principů náboženské svobody pro všechny věřící“. (Zdroj Christnet.cz; 2/2002)

Katolický kněz působící na jihošpanělském venkovu se v těchto dnech sám od sebe svěřil časopisu pro homosexuály Zero, že je gay. Svým prohlášení chtěl přimět k přemýšlení vlastní církev, která sexuální náklonnost mezi osobami stejného pohlaví považuje za tabu.

Francie. Muslimů obracejících se k nejpřísnější formě islámu ovlivněné nejradikálnějšími imámy ze Saúdské Arábie ve Francii přibývá... Z rozhovru se dvěma slafisty:) Politika je prý nezajímá, jde jim jen o "opravdový" islám. Takový, jaký vyznávali salafisté, tedy současníci proroka Mohameda, a po nich ještě dvě generace muslimů. Žijí podle sunny, tedy tradice vytvořené podle činů a slov připisovaných Prorokovi. ... Salafisty nemá rád Mustapha Boukhateb. Jejich metoda je prý vždy táž. Čekají u východu z mešit na lidi, kteří vycházejí po modlitbě ven. Oslovují především mladé a vysvětlují jim, že jejich způsob vyznávání víry je zbloudilost. Citují Prorokova slova o 73 sektách: "Moje společenství se rozdělí do 73 sekt, všechny až na jednu skončí v pekle. Ta, která přežije, je ta, která půjde za mnou, cesta mých bratří." Salafisté tvrdí, že ona zachráněná skupina jsou právě oni. (Zdroj Christnet.cz; 2/2002)

Kardinál Walter Kasper o synkretismu, ekumenismu a mezináboženském dialogu. "Postoj jednotlivých církví a jejich snaha o odpuštění, na které ve svých vzájemných vztazích kladou důraz, je nutně vede ke společnému dialogu s ostatními náboženstvími a kulturami. Ekumenický a mezináboženský dialog jsou vzájemně propojeny, v žádném případě se však neztotožňují. Je mezi nimi jak specifický, tak kvalitativní rozdíl, a proto nemohou být zaměňovány. Ekumenický dialog se nezakládá jen na toleranci a nutném respektu vůči každému lidskému, zvláště pak náboženskému přesvědčení. Nezakládá se ani na velkorysém filantropismu či holé občanské zdvořilosti. Naopak, ekumenický dialog je hluboce zakořeněn ve společné víře v Ježíše Krista a vzájemném uznání křtu, skrze který se všichni ti, kdo byli pokřtěni, stávají údy jediného těla Kristova (srov. Gal 3, 28; 1 Kor 12, 13; Ut unum sint, 42), a mohou se společně modlit „Otče náš“ tak, jak nás to naučil Ježíš. V ostatních náboženstvích pak Církev rozeznává paprsek pravdy, „která osvěcuje každého človka“ (Jan 1, 9), ale v plnosti se projevila jedině v Ježíši Kristu. Jedině Kristus je „cesta, pravda a život“ (Jan 14, 6; srov. Nostra aetate, 2). Nazývat mezináboženský dialog termíny jako je makroekumenismus či nová a rozšířená fáze ekumenismu je velmi nepřesné a zavádějící. Křesťané a věřící ostatních náboženství se mohou modlit, nemohou se však modlit společně. Jakýkoliv synkretizmus je zcela vyloučen i přesto, že jednotlivá náboženství sdílí společnou úctu k Bohu a ke všemu, co je Božské, že mají společnou touhu po Bohu a po všem Božském, společnou úctu k životu, míru s Bohem a tím, co od Boha vychází, že usilují o mír mezi lidmi a sdílejí mnoho společných morálních hodnot. Mohou a měli by ve prospěch všech lidí spolupracovat na obraně a prosazování sociální spravedlnosti, morálních hodnot, míru a svobody. To platí především o náboženstvích monoteistických, která za otce své víry považují Abrahama.
„Mezi ekumenickým a mezináboženským dialogem existuje základní kvalitativní rozdíl. Ekumenický dialog se zakládá na společné víře v Ježíše Krista, Božího Syna, a na společném křtu. Cílem ekumenického dialogu je úplná jednota, úplné sjednocení Církve. Cílem mezináboženského dialogu je přátelství a vzájemné dorozumění mezi jednotlivými náboženstvími i přesto, že jejich společným základem není ani křest, ani víra v Ježíše Krista. K modlitbě se samozřejmě sejít můžeme, nemůžeme se však modlit „společně“. Abychom se v Assisi vyhnuli míchání jednotlivých náboženství, každé z nich se bude modlit na předem vyhrazeném / určeném místě. Nemůžeme popírat existující rozdíli. Naopak, chceme vyjádřit naši úctu vůči přesvědčení druhých." (Zdroj Christnet.cz; 2/2002)

Průběh Assisi 2002. Je to již počtvrté, co Jan Pavel II. pozval představitele křesťanských církví, církevních komunit a nejrůznějších světových náboženství do Assisi. Je to již počtvrté, co tímto způsobem usiluje o dosažení míru ve světě. 27. října roku 1986 se účastníci setkání celý den postili a modlili za dosažení světového míru. 10. ledna roku 1993 a 21. ledna roku 1994 pak měli na mysli především prosby za urovnání válečného konfliktu v Bosně. Podívejme se nyní stručně na průběh ... 24. ledna: Ve čtvrtek ráno, krátce po půl deváté, se – za velkého zájmu novinářů – konečně rozjel z vatikánského nádraží směrem k Assisi zvláštní vlak, do jehož sedmi vagonů společně se Svatým Otcem Janem Pavlem II. nastoupilo okolo 300 představitelů různých náboženství a pozvaných osobností. Vlak italských železnic dorazil do Assisi krátce po půl jedenácté. Koho zajímají čísla, tady jsou: 2.500 účastníků, zastupovalo 12 hlavních světových náboženství; křesťanská náboženství reprezentovalo, vedle řady zástupců katolického vyznání, též 32 představitelů dalších křesťanských církví. Dále byla přítomná početná delegace italské vlády a politické reprezentace, vedená prezidentem Carlem Ciampim. Akreditovaných novinářů bylo 1.200. (Papež) připomněl také setkání v roce 1986 a zdůraznil, že cíl obou setkání je ve skutečnosti naprosto shodný. Je jím modlitba za mír, který je Božím darem, a který si musíme bez přestání s důvěrou a horlivostí vyprošovat. Svatý Otec pak pozdravil představitele jednotlivých delegací, zástupce světových náboženství, pozvané hosty a významné náboženské představitele. Jen pro představu uveďme, že mezi nimi byl např. ekumenický patriarcha, Jeho svatost Bartoloměj I. s doprovodem, patriarcha Antiochie celého východu Ignác IV., dále zástupci Jeruzalémského, Moskevského a Alexandrijského patriarchátu, představitelé východních církví z Bulharska, Polska, Kypru, zástupce Arcibiskupa z Canterbury, generální sekretář Ekumenické rady Církví, přední představitelé židovského náboženství, dále pak zástupci islámu ze Saudské Arábie, Bosny, Albánie, Bulharska, Jeruzaléma a Turecka, představitelé buddhismu, hinduismu i tradičních afrických náboženství. Náboženští představitelé přijeli také z Indie, Singapuru a Japonska. V závěru svého pozdravu se Svatý Otec obrátil i na přítomné kardinály a biskupy. Zvláště pak pozdravil kardinála Edwarda Egana, arcibiskupa z New Yorku. Po pozdravu Svatého Otce následovala dvouhodinová řada mírových svědectví, která v anglickém, řeckém, italském a hebrejském jazyce pronesli někteří ze zástupců přítomných delegací. Vzhledem k větrnému počasí, které v Assisi od časného rána panovalo, pak Sv. Otec v závěru svého proslovu zaimprovizoval: „Mluvili lidé, promluvil také vítr. V Písmu čteme: Duch Svatý vane kam chce. Kéž tento Duch promluví také v srdcích všech přítomných, tak jako vítr, jenž je jeho symbolem, doprovázel lidské slova, kterým jsme naslouchali“. Další část programu byla věnována modlitbě a to jako jediné zbrani, která vede k dosažení míru. Delegace jednotlivých náboženství se s více než hodinovým zpožděním odebraly na předem určená místa, aby se v rámci svého náboženského vyznání a tradice modlili za dar míru pro celý svět. Křesťané se v čele se Sv. Otcem shromáždili k ekumenické slavnosti v dolní basilice sv. Františka. Po ukončení modliteb následovalo bratrské agapé v refektáři františkánského kláštera... (Poté) proneslo dvanáct představitelů různých náboženství svůj slavnostní slib úsilí o mír. Mezi těmito dvanácti představiteli, kteří si v několika jazycích prenesené sliby sami složili, byl například zástupce židovství, představitel konfucianismu, zástupce muslimů, budhistů a dalších. Závěrečným slibem se účastníci zavázali nedopustit, aby se náboženství stalo záminkou k nenávisti a konfliktům, usilovat o mír a spravedlnost, která je základní podmínkou trvalého míru, vychovávat věřící k porozumění a dialogu. Jako poslední promluvil Svatý Otec JP II. Řekl italsky: "Nikdy více násilí! Nikdy více válka! Nikdy více terorismus! Ve jménu Boha, ať každé náboženství přináší na zemi Spravedlnost a Mír, Odpuštění a Život, Lásku!" Solidarita, nadšení i dojetí se pod střechou pro 2.500 účastníků střídaly s potleskem jednotlivým představitelům křesťanských náboženství i jiných vyznání, kteří prohlašovali svoji připravenost a ochotu ke službě svornosti mezi národy. Ekumenický Patriarcha Konstantinopole, Bartoloměj I., připomněl „zlatou zásadu“: „Co chceš, aby druzí dělali tobě, to dělej ty jim“. Podobná slova zazněla v němčině, ruštině, japonštině, pandžábštině, srbštině, arabštině, korejštině, řečtině, hebrejštině, - všichni jednomyslně zdůrazňovali: je třeba odmítnout jakékoliv násilí a terorismus a usilovat mírovou cestou o svornost na celém světě, hlásat kulturu dialogu, bránit svobodu vyznání, práva rodiny, odpouštět chyby minulosti – a tak by se dalo pokračovat velmi dlouho. Nešlo o synkretismus – každá náboženská skupina se totiž modlila odděleně od ostatních – ale o jednomyslnou vůli být svědky naděje: že každá víra může změnit k lepšímu srdce člověka a v důsledku toho i dějiny. (Zdroj Christnet.cz; 2/2002)

Na Slovensku propukl spor, který se dotýká každého Slováka. Z kazatelen katolických kostelů o nedělní mši zazněl pastýřský list katolických biskupů, kteří - podobně jako již dříve evangelíci - se ohradili proti znesvěcování dne Páně prací bez oddychu, což lidi žene ke konzumnímu způsobu života. Solí v očích prelátů se jeví především nová nákupní a zábavná centra, hypermarkety a supermarkety, které po opožděném nástupu na Slovensko právě prožívají zlaté časy. Víkendové výpravy do svatostánků spotřebitelství jsou již pro mnohé rodiny, hlavně ve větších městech, součástí životního stylu. "V neděli, v den Boha Stvořitele, se má zastavit každý člověk i celé lidstvo, oddychnout si od každodenní práce, obdivovat krásu stvoření, děkovat Bohu za celý vesmír. (...) O tento zážitek obírá člověka nedělní shon za prací, ziskem a hledáním vlastních zájmů. (...) I státní zákony respektují den klidu pro věřící. Avšak supermarkety, podnikatelé i jiné instituce nectí tento zákon. Tím trpí naše společnost, naše rodiny i jednotlivci," praví se v pastýřském listu. Katoličtí biskupové vyzvali věřící, aby se snažili "postavit se proti trendu, který z vás dělá jen nástroje a otroky svých finančních zájmů". ... Nedělní prodej na Slovensku propukl plnou silou až po nástupu zahraničních obchodních řetězců, ačkoliv například v Německu, Rakousku, Francii či Dánsku mají supermarkety o nedělích zavřeno ... . Ačkoli se na pětimiliónovém Slovensku hlásí ke katolíkům asi 70 procent a k evangelíkům kolem sedmi procent obyvatel, není jisté, jak se lidé k podobné iniciativě postaví. O nedělní nákupy je totiž stále velký zájem a média reagovala na volání z kazatelen kriticky až nevraživě. Nejčtenější deník Nový čas usoudil, že požadavek evangelické i katolické církve proti nedělnímu prodeji je na první pohled směšný zástupný problém, protože nikdo křesťanům nebrání v nedělních návštěvách kostelů a návrh kněží by diskriminoval obchodníky, zákazníky, nevěřící či jinověrce. ... Deník Sme se proti požadavkům církví dokonce ohradil jako proti zásahu "do oblasti lidských práv a svobod, kde skutečně nemají co dělat", takže "měly by být přinejmenším zabrzděni, dokud není pozdě". ... Pastýřský list se odvolává i na nový zákoník práce, který bude platit od 1. dubna. Podle něj je totiž zaměstnavatel povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl v týdnu dva volné dny, které "musí připadat na sobotu a neděli, anebo na neděli a pondělí".
Žádné šance na úspěch u slovenského obyvatelstva nedává tažení katolické a evangelické církve proti nedělnímu prodeji sociolog Ján Bunčák. Výstrahy před tím, že lidé propadnou konzumu, který pro klér ztělesňuje nedělní pachtění za výdělkem a utrácením, by podle experta potřebovaly novodobější háv a hlavně nabídku přijatelné alternativy pro výlety do supermarketů. ... "Jistě není nic povznášejícího, když člověk tráví veškerý volný čas bezduchými toulkami po obchodech, ale pastýřskému listu chybí jakási pozitivní vize, která by překračovala rámec velmi tradičního chápání toho, co se má v neděli dělat," řekl. ... "Schopnost církve oslovit věřící je relativně velmi nízká. Málokdo si uvědomuje, že vysoká příslušnost k církvím je především deklarativní. Důsledky z toho, že se někdo hlásí k církvi, jsou pro všední chování i na Slovensku velmi malé." ... Na Slovensku, stejně jako v celé střední Evropě, se podle experta za hlavní projev víry považují pravidelné nedělní návštěvy kostela a modlení se - a to se velice liší od jiných modelů, založených na každodenním chování. ... "Křesťanství oproti islámu dává větší svobodu výběru chování, ale současně přenáší do běžného života velkou míru zodpovědnosti... křesťanství nepochybně podporuje vynalézavost, nechává obrovský prostor pro nalézání nových forem projevů víry." ... V podmínkách duchovní a politické svobody potřebují nabýt novou zkušenost a nový názor i na projevování víry. Je to jen otázka času, než se k tomu dopracují, a tedy sníží důraz na rituální stránku." Podle prvních ohlasů v médiích se zdá, že i na Slovensku se projevuje podobný efekt jako v Polsku, kde církev při mobilizaci věřících vůči veřejným otázkám dosahovala spíše větší mobilizace svých odpůrců. (Zdroj Christnet.cz; 2/2002)

Americká agrese v Afghánistánu:
http://exploze.wz.cz/awar/ref/agrese.html

"Česká republika se těžce potýká s otázkou 'extremistických' verbálních projevů (z extrémní pravice i levice) i s otázkou toho, co jsou přijatelné parametry veřejné debaty," konstatuje Helsinský výbor amerického Kongresu ve své právě vydané zprávě o situaci v oblasti svobody projevu v České republice. Zpráva kritizuje trestní stíhání osob za vyjadřování názoru a za pomluvu. Požaduje zrušení kriminalizace názorů a verbálních výroků v České republice. - píší Britské listy a pokračují: "...hlavním argumentem této americké zprávy je, opakujeme: zrušte trestní stíhání za názor..." (viz http://www.blisty.cz/txt.php?id=9642 ) (1/2002)

Vše nasvědčuje tomu, že člověčenstvo rezolutně vykročilo k absolutní samovládě nad sebou i světem. Jak pošetilé jsou takové představy, o tom mimo jiné svědčí převratné události právě končícího roku 2001. Události v medicíně jako klonování, v zákonodárství legalizace euthanazie v Nizozemí, nyní nově právo nenarodit se s trvalým postižením, jenž vytáhla francouzská justice, otřásají dle mého soudu samotným základem světa snad více než kouřící trosky mrakodrapů - dvojčat na Manhattanu v New Yorku. (Christnet.cz http://christnet.cz/magazin/mag.asp?clanek=1122 ) (1/2002)

Černohorská a srbská pravoslavná církev
V Černé Hoře, kterou Turci nikdy plně nekontrolovali, se za osmanské nadvlády vyvinula vlastní pravoslavná církevní organizace. Její metropolita byl až do poloviny 19. století zároveň světským vládcem Černé Hory. V době existence nezávislého státu byla černohorská pravoslavná církev (CPC) uznávána ostatními pravoslavnými církvemi jako autokefální a rovnoprávná. Po připojení Černé Hory ke Království Srbů, Chorvatů a Slovinců byla však zrušena nekanonickým aktem -- dekretem prince regenta Alexandra Karadjordjeviče z roku 1920. Její majetek přešel do vlastnictví srbské pravoslavné církve (SPC), která se stala jedinou pravoslavnou církví na území jugoslávského státu. Komunistický režim otázku černohorské pravoslavné církve na rozdíl od makedonské neotevřel. Snahy o obnovení CPC se objevily počátkem 90. let. V roce 1993 bylo přes odpor tehdejších státních orgánů na několikatisícovém veřejném shromáždění vyhlášeno obnovení autokefální černohorské pravoslavné církve. V roce 1998 byl vladyka Mihailo chirotonizován (potvrzen v úřadě) patriarchou bulharské pravoslavné církve Pimenem, v lednu 2000 byla CPC oficiálně zaregistrována černohorskými úřady a prezident Djukanovič začal přát k svátkům věřícím obou církví. Rozkol mezi CPC a SPC dosáhl značných měřítek. SPC kontroluje i nadále všechny kláštery a další církevní majetek a udržuje si podporu na severu země s tradičně větším počtem prosrbské populace, CPC má příznivce zejména na středomořském jihu Černé Hory. V Cetinji, oficiálním hlavním městě Černé Hory a sídle obou církví, stojí naprostá většina obyvatel na straně CPC. Právě v tomto městě a jeho okolí jsou tenze nejsilnější. (Zdroj: Respekt)

Nutnost "otevřít instituce" připouští mluvčí České biskupské konference Daniel Herman. "Církev určitě chybuje v tom, že je příliš zahleděna sama do sebe," přiznává. "Rádi lidi často poučujeme, co smějí nebo nesmějí, ale v některých ohledech toho pro ně málo děláme. Budeme muset opustit pojetí sebe sama jako určitého exkluzivního klubu, který je majitelem a hlasatelem pravdy." Možností ke změnám je celá řada: reformovat kněžské semináře, posílit v církvi hlas laiků, zrušit cenzuru v náboženských tiskovinách. Herman zatím slibuje, že "v ještě větší míře než dosud lidem nabídnou nejrůznější sociální a charitativní programy".

Ve filmu Forrest Gump dostal hlavní hrdina od novinářů otázku, co viděl v Číně. Vzpomněl si především na to, že Číňané nechodí v neděli do kostela. Stejně by mohl mluvit o Češích. K nejsilnější římskokatolické církvi se sice u nás hlásí stále ještě třetina obyvatelstva, do kostela ale chodí pravidelně jen každý dvacátý Čech. (Zdroj: Respekt)

Rok 2001 byl ve znamení kalamit - povodně, vedra, sníh, zemětřesení - a to po celém světě.

V Austrálii zuří nevídaný požár, který už zničil stovky rodinných domů, zničil hektary lesů a zahubil nespočet zvířat (mezi nimi i vzácné druhy). Nyní obklíčil město Sydney, jehož obyvatele sužuje kouřem, který je vidět i z vesmíru. Požár vypukl na vánoce, a protože nepříznivé počasí nedovoluje ho uhasit, hoří ještě na začátku nového roku. Šokující bylo zjištění, že požár, jehož ničivost nikdo nepamatuje, byl založen úmyslně skupinou mladých lidí, z nichž velká část jsou nezletilí. (1/2002)

Církve na Slovensku vystoupily proti zavedení jógy do státních škol. (11/2001)

Archa má být fotografována z družice. V Kalifornii byla vypuštěna družice, která je vybavena velice silnými fotografickými aparáty s vysokou rozlišovací schopností. Bude použita na fotografování hory Ararat, kde - jak se předpokládá - se nachází biblická Noemova archa. S pomocí družíce chtějí američtí vědci rozluštit tajemství tzv. "araratské anomálie" - nepochopitelného útvaru ve výšce 4,7 km na jednom s úbočí hory Ararat. (11/2001)

Představitelé různých náboženství nejsou vzdáleni současné hudební kultuře. Papež římský žehnal kompaktním diskům s katolickými mšemi v modním aražmá. Pravoslavní mniši začínají hrát tvrdý rock. Album "Vybírám si svobodu" natočené mnichy monastýru sv. Augustina a Serafíma Sarovského v Trikorfu (střední Řecko) je čistě světskou hudbou a šplhá se na špičky hitparád. Videoklip "Anarchie a rock" s tvrdými mnichy, kteří "kalí" ne méně tvrdý rock, nemizí z obrazovek řeckých televizorů. MIGnews.com (11/2001)

Respekt Mnich v hitparádě 03.12.2001
Autor: Petr Šourek
Mnich v hitparádě
Od mnichů se zpravidla očekává, že budou zpívat liturgické skladby. Tím spíš v ortodoxní církvi, která nepřipouští doprovod hudebních nástrojů. Vedle svatých obrazů je totiž právě liturgický zpěv tím, co přitahuje věřící do chrámů. Řecká ortodoxní << církev>> je nejen ve vztahu ke zpěvu jednou z nejkonzervativnějších institucí v zemi. Navzdory tomu se před časem přímo v jejím lůně zrodila hvězda řeckého popu. Patnáct mnichů z kláštera na Trikorfu ve středním Řecku založilo skupinu Eleftheri čili "Svobodní". Jejich CD otřásla hitparádami a prodalo se jich více než 150 tisíc kusů. Tvárná řečtina okamžitě vytvořila novou složeninu "paparokades", tedy něco jako otcové rockeři. Mladí mniši s plnovousem v černých sutanách tráví dny modlitbami a prací na svém klášterním hospodářství vysoko v horách. Na první pohled je to stejné jako v ostatních klášterech: vyčistí prasečí chlívek, nakrmí kozy, jen jejich pracovní tempo je svižnější. Tihle mniši dnes večer vystupují v Athénách jako rockové hvězdy. "Svobodní" zpívají o nebezpečích konzumního materialismu, technologie a globalizace. Klip jejich hitu "Mikročip" ukazuje pozlaceného muže s implantovaným čipem. "Zvedám telefony, chodím na nákupy, obstarám všechny tvoje potřeby, zatemním ti svědomí, zdaním tvoje myšlení, tvůj život řídím jako z družice," varuje text. "Internet a informace tě pohltí. Jsem sice malý čip, ale zotročím tě taky. Na tomto světě můžeš mít, po čem toužíš, mně postačí, když budeš žít bez Boha." Tato slova ale ani v nejmenším neznamenají, že by mniši odmítali při šíření vlastního poselství moderní prostředky. Díky webmasterovi otci Avvostinovi je najdete na internetové adrese www.freemonks.gr., se vstupem na mezinárodní scénu začali své texty překládat do angličtiny a během turné se stravují u McDonalda. "Kristus řekl svým apoštolům, aby byli rybáři lidských duší," charakterizuje své hudební poslání otec Nektarios Mulatsiotis, který "Svobodné" vede. Pod černým oděvem nosí malý mobilní telefon pro případ, že by náhodou volal agent jejich skupiny. "Svobodní" mniši se zatím nesou na vlně stoupající religiozity internetové generace. V posledních pěti letech nevídaně přibývá mladých zájemců o vstup do některého kláštera na Athosu, tedy srdce řecké ortodoxie, kam mají vstup zakázán nejen ženy, ale také všechny samice zvířat větší než slepice. Mniši vyjadřují vlastenecké postoje a mezi mladými to nachází odezvu: na protestní shromáždění proti "rozpouštění řecké identity v Evropské unii", spolupořádané ortodoxní církví, se loni do Athén sjelo padesát tisíc mladých lidí. Při letošní dubnové návštěvě papeže v Řecku tisíce řeckých mnichů včetně otců rockerů veřejně demonstrovalo svůj odpor proti tomuto "arcikacíři" a sám otec Nektarios se zapojil i do protestů proti Mezinárodnímu měnovému fondu a nástupu eura. Svůj hlas ale zvedá i proti dalším neduhům. Když se ve videoklipu slavné Madonny objevil symbol "666", znamení ďábla, upozorňoval veřejnost, že "tohle může svést mládež na nepravou cestu" a že podobné signály "překračují veškeré normy lidskosti". Podobně jako vidí otec Nektarios Madonnu, ovšem vnímá jeho "skandální aktivity" řecká << církev>> . "Lidé nechtějí, aby byla << církev>> moderní. Chtějí, aby stála pevně jako skála proti proudům světa," vyjádřil odmítavý názor řeckého kléru otec Gabriel ze staroslavného kláštera Ossias Lukas. Otec Nektarios jako odpověď složil svou funkci opata na Trikorfu a prohlásil komunitu rockerů za nezávislé bratrstvo mimo kontrolu oficiální církve. Ostatní spolubratři dál zůstávají regulérními kněžími, ale jejich úspěch se už dávno vymkl církvi zpod kontroly. Fotografie členů skupiny se objevují na titulních stranách řeckých hudebních časopisů a pronikly i do ženských magazínů. "Mně to nevadí," říká otec Panteleimon. "Až nebudu pop star, budu mít dál svoje kozy." (Autor studuje na FF UK.)

Na palubě ameriské letadlove lidi Enterprise, která se podílí na "operaci odplata" proti Afganistánu byla otevřena poprvé v historii amerického námořnictva mešita určená pro více než 400 muslimů, kteří na této lodi slouží (posádku tvoří průměrně 5000 lidí). (11/2001)

Pokud jde o pronásledování lidí, je korporativní stát naprosto nemilosrdný. Důkaz o své mentalitě poskytl především případem ruského programátora Dmitrije Skljarova, kterému USA zmnožily počet jeho zločinů na pět se součtem trestů na 25 let vězení a 2,25 milionu dolarů pokuty (rekvalifikace a rozšíření porušení amerického zákona DMCA o další zločiny). Skljarov neudělal nic víc, než že v Moskvě programoval pro ruskou firmu a studoval počítačové vědy na moskevské universitě. Jak Skljarovova programátorská činnost, tak jeho studium jsou v Rusku naprosto legální. Udělal jednu zásadní chybu — vstoupil na území cizího korporativního státu, který ho zatkl se záměrem dát exemplární výstrahu všem, kteří by si kdekoli na světě chtěli pohrávat se softwarovým kódem způsobem, jaký se korporativnímu státu USA nelíbí. Skljarov může mít zcela zničený život (v Moskvě má ženu a dvě malé děti). Miliony dolarů na pokuty nedá nikdy dohromady, takže ho jako veledlužníka z USA nepustí ani po případném odsezení 25 let v amerických vězeních. Jedinou reakcí oslabeného Ruska bylo doporučení ruským občanům, aby si dobře rozmysleli svou eventuelní cestu do USA. Programátoři vyzývají k bojkotu počítačových konferencí v USA a k jejich pořádání mimo území USA. Neameričtí programátoři, kteří z různých důvodů jezdí do USA, přestali zveřejňovat výsledky svých prací ze strachu před svým zatčením a trávením života v amerických věznicích. Objevují se i úvahy o emigraci amerických "počítačovců" z USA. To jsou pouze počáteční důsledky jednoho zákona DMCA v praxi. Navrhovaný SSSCA, vedle kterého DMCA z roku 1998 vypadá jako nedomrlý bratříček, by měl neporovnatelně katastrofálnější dopady na celý svět. Výsledkem by bylo státem nařízené zakrňování výpočetní techniky a totalitní posílení ekonomické a politické moci korporací nad lidmi. Plus totální kontrola nad tím, kdo co jak používá, za co kdy zaplatil, na co se bude smět dívat, co poslouchat a co používat. A to výhradně pro osobní prospěch skupinky majitelů korporací, na léta dopředu programujících politiku, kulturu, techniku a život každého člověka žijícího v globálně spjatých korporativních státech. Září 2001, celý článek: http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=1766&index=1

Co by udělal totalitní systém, ve kterém by byl Internet aj. elektronická komunikace? Všechno by odposlouchával a archivoval. Co by s tak lákavou nabídkou udělal tzv. demokratický systém? Totéž. EU je toho důkazem. Před půlrokem bylo to, co se děje s porušováním práv na soukromí v Rusku, Británii, Novém Zélandu a v Austrálii, pro nás nepředstavitelné. V Rusku a v Británii musejí ISP (poskytovatel připojení k internetu) povinně natáhnout dráty do šmírovacích mocenských center. Ta všechno monitorují a archivují (v Británii údajně jen e-mailovou komunikaci). Nový Zéland se má stát laboratoří totalitního dohlížecího systému - státní moc bude mít i právo kdykoli vstupovat do počítačů uživatelů Internetu. Obrana proti takovému vstupu má být trestná. V Británii se projednává zákon o sedmiletém archivování šmírované komunikace. ISP by rovněž nesměli po určitou dobu mazat žádné záznamy o komunikaci, která jimi prošla. To už se dostávám k textu, který dali dohromady byrokrati EU a budou ho prosazovat jako zákon pro všechny účastnické země. V USA je šmírování lidí komerčními firmami naprostým normálem. Získaná data o jednotlivých uživatelích se kumulují a už se staly lukrativním obchodním artiklem. Ochrana soukromí ve vztahu k internetové komunikaci je v USA stále víc omezována a jakékoli pokusy o její právní prosazení jsou zdárně torpédovány byznysem a státní mocí. Evropská komise bude návrh projednávat 28. května t. r. A bude mít o čem jednat. Návrh totiž požaduje, aby mocenské orgány měly přístup k "IP adresám uživatelů, jednoznačné identifikaci každého komunikačního zařízení, k uživatelským ID a heslům, portům (sic? sic!) e-mailovým adresám atd.". To vše má být doplněno "plnými jmény jednotlivých lidí (a firem), adresami jejich bydlišť (sídel) a detaily kreditních karet.". Podle názoru "Working Party on Police Co-operation" povede ultrašmírování všech lidí k vyšší důvěře v moc a v elektronickou komerci. Jak je vidět na příkladu Velké Británie či Austrálie, lidi už nedokážou odolávat rostoucímu dohledu moci nad nimi samými. Protesty proti povinným drátům od ISP do centra Velkého Bratra byly jen slabé a bezbarvé. Jednu totalitu máme za sebou, už se klubou zárodky další. (Výběr z článku; celý článek na serveru www.lupa.cz)

V Británii nadále přituhuje. Minulý týden se tam objevil zákon o tom, že zaměstnavatelé mohou zcela volně šmírovat obsahy odchozích i příchozích e-mailových zpráv svých zaměstnanců, aniž by je předem upozorňovali na to, že jsou šmírováni. Tahle praxe se už před delší dobou vžila u amerických zaměstnavatelů. V USA na to žádný zákon není, ale soudy ve sporných případech rozhodly, že vlastníkovi patří i všechno z toho, co u něj dělají jeho zaměstnanci. Lidská práva, k nimž patří i zachování soukromí, zaměstnanci ztrácejí. Ale i mimo zaměstnání je s právem na soukromí konec. Zatím v Rusku a v Británii, kde se snad šmíruje "jen" e-mail, se Nový Zéland má stát laboratoří pro vývoj technických i právních systémů, zcela odebírajících obyvatelům právo na jejich soukromí- viz především Sweeping powers for spy agencies, kde je kompletnější představení chystaného úderu, nebo doplňkovou informaci Taxpayer cash to help e-spies. Na přípravách novozélandského systému se údajně podílí americká FBI, která v USA zatím nic takového dělat nemůže (alespoň ne veřejně). Policejní a bezpečnostní složky státu budou mít ničím neomezené právo šmírovat úplně cokoli. Nejen e-maily, ale všechna protékající data a všechny telefonní hovory. Prostě veškerou komunikaci. A teď zbystřete pozornost - třešničkou na dortu bude oprávnění probíjet se na počítače připojené k Internetu a kontrolovat i stahovat obsahy souborů na discích! Prolamování se do počítačů je na Novém Zélandu zákonem zakázáno. Připravuje se jeho úprava, která zlegalizuje šmírování počítačů policejními a bezpečnostními složkami. Myslíte, že by se Novozélanďané proti tomu mohli bránit technickými nástroji, jako je šifrovací software atd.? Mohli - pokud by směli. To totiž smět nebudou. Kdo použije nějakou obranu proti šmírování, dopustí se "protiprávního" jednání. Každý Novozélanďan bude moci používat jen to, do čeho kdykoli pohodlně vlezou státní šmíráci. Telekomunikační společnosti budou povinně smět zavádět jen takové technologie, které umožní jednoduchý vstup šmíráků do jejich systémů. Bezbřehé šmírování všech lidí se zdůvodňuje jejich ochranou (sic!) před teroristy. Myslíte, že návrhy na zavedení takového bezbřehého šmírování jednou nepřijdou i k nám? Myslíte, že by je tuzemský parlament neschválil? (Výběr z článku; celý článek na serveru www.lupa.cz)

Romové v Bulharsku neuznávají nový kalendář. Bulharský (pravoslavný) kalendář prodělal několik změn, podle nové verze pravoslavného kalendáře má Bohorodička svátek 14.8., v tento den ji tedy oslavuje většina bulharských - neromských pravoslavných. Romové vzhledem ke svému konzervatizmu -starosvětskosti- se přiklánějí ke staré verzi kalendáře, a dosud slaví Bohorodičku postaru dne 28. srpna. A tak toho dne probíhá v Bačkovském monastýru vlastně romská pouť. (Celý článek na adrese webu sdružení Dženo: http://www.dzeno.cz/Amarogendalos/7-99/141516.htm)

Společnost stále bojuje za Mariánský sloup . Když Jaroslav Hašek se svými kumpány v roce 1918 společnými silami svrhli na Staroměstském náměstí tehdejší symbol habsburské nadvlády, vyvolal jejich čin všeobecné veselí. Téměř o sto let později se vede diskuse o tom, zda se má sloup na náměstí vrátit, či ne. Takzvaný Mariánský sloup, který uprostřed náměstí vyrostl v roce 1650, má totiž své zastánce ve Společnosti pro obnovu Mariánského sloupu. Ta, věrna svému názvu, o jeho navrácení do středu Prahy usiluje již jedenáct let. O víkendu dokonce do české metropole přivezla divadelní loď bratří Formanů osmnáctitunový pískovcový masiv, který Společnost objednala až v Indii a na kterém již zhruba měsíc pracuje desítka kameníků. "V současné době se na něm dokončuje socha Panny Marie v nadživotní velikosti," potvrdil předseda Společnosti Karel Kavička. Na své původní místo se však Mariánský sloup hned tak nevrátí. Jak současný primátor Jan Kasl, tak památkový odbor hlavního města jsou totiž ostře proti. "Ten sloup je minulostí, nejsou žádné podklady pro vytvoření jeho kopie a ani dostatek financí pro jeho postavení. Vím, že spolek za návrat toho sloupu stále bojuje, ale radnice má v současné době zcela jiné problémy," tvrdí primátor Kasl. Společnost za návrat Mariánského sloupu se však přesto v současné době chystá podat žádost o územní rozhodnutí. "Od prvního obvodu jsme dostali předběžné oznámení, že stavbu povolí," tvrdí Kavička. Historie Mariánského sloupu je dlouhá. Na Staroměstské náměstí byl dopraven z dílny barokního sochaře Jana Jiřího Bendla. V roce 1915 přibylo na náměstí sousoší Jana Husa. O tři roky pozdě sloup lidé strhli. Podle nich byl totiž symbolem poroby českého národa a následné habsburské nadvlády. V roce 1993 byl z iniciativy Společnosti do dlažby náměstí zasazen základní kámen sloupu. Nápis na něm hlásal: "Zde stál a bude stát Mariánský sloup." Text nápisu byl však po několika týdnech poškozen.

U našich západních sousedů byla v neděli spuštěna komerční služba vysokorychlostního přístupu na internet prostřednictvím elekrického vedení. Cena připojení rychlostí 2Mbit začíná už na 49 DM. Energetická společnost RWE spustila v neděli službu připojení k Internetu přes své dráty pro rozvod elektrického proudu pod značkou PowerNet. V současnosti je služba dostupná v Essenu a Muehlheimu, kde o ní už podle RWE projevilo zájem 7000 uživatelů.V druhé polovině roku bude služba nabízena v dalších městech včetně bývalého hlavního města, Bonnu, a během tří let chce mít RWE pokrytou celou svou distribuční síť.

Něco o změnách klimatu je na adrese www.greenpeace.cz/magazine/99jaro/texty/rekordy.htm

Locator najde manželku. Jiná vymoženost technologie GSM (na níž je založeno obvyklé mobilní telefonování) zase umožňuje s velkou přesností určovat polohu toho či onoho mobilního telefonu, což někteří operátoři nabízejí formou zvláštní služby, jako je Paegas Locator. I to je výhodné, protože takový Locator snadno zjistí, že manželka tráví každé dopoledne pět hodin u kadeřníka. Jisté mínus zde ovšem představuje skutečnost, že také manželka získá jistý přehled o našich aktivitách v tom čase, který jsme si doma zvykli deklarovat jako „poradu dlouho do noci". Jindy však může jít doslova o život, o čemž se před třemi lety přesvědčil vůdce kurdských nacionalistů Abdullah Ocalan. V době, kdy se skrýval prakticky před celým světem, ostošest žhavil svůj satelitní telefon, pročež byl promptně odhalen a poté zatčen a odsouzen. Může ovšem stále mluvit o štěstí. To šéf čečenských bojovníků za nezávislost Džochar Dudajev udělal smutnější zkušenost, když ruská armáda na signál jeho telefonu raději rovnou navedla raketu. (Dudajev od té doby nebyl k dispozici pro komentář.)
Ve Spojených arabských emirátech se dokonce podle zbrusu nového zákonného ustanovení můžete pomocí mobilního telefonu rozvést - podle islámského práva, šaríi, totiž k rozvodu postačuje, když manžel své choti třikrát řekne „rozvádím se s tebou". Islámští duchovní v Dubaji minulý týden rozhodli, že muži, jenž se chce vyvázat z manželského svazku, postačí tato slova vyřknout po telefonu, nebo dokonce jen zaslat třemi esemeskami. (Dle zpráv Mobil-serveru; červen 2001)

Kaučukovník po genové úpravě vytváří léky pro lidi. Vložení genu do rostliny způsobuje, že začne vytvářet lidské sérum, které se používá pro nitrožiliní výživu. (Duben 2001)

Příčinou rozšíření nemoci BSE (nemoc "šílených krav") by mohlo být dovezení antilop do anglických zábavních parků v 70. letech. Když zvířata pošla, stala se součástí krmiva pro hospodářská zvířata. (Duben 2001)

Nad severní polokoulí se stav ozónu mírně zlepšil, zatímco nad jižní polokoulí se naopak stále více zhoršuje. (Duben 2001)

Počet dětí, který se narodil matkám v severských zemích starším než 30 let, se od roku 1990 zvýšil z 37% na 49% (ve Švédsku dokonce na 53%). Zvyšuje se i průměrný dožitý věk. (Duben 2001)

Elektronická kadidelnice se spouští zmáčknutím knoflíku a stejně tak pohodlně lze vyvíjení kouře zase ihned zastavit. Při používání výrobku americké firmy již není třeba trápit se se zapalováním dřevěného uhlí. Římská církev se prý může přizpůsobit novým technologiím (viz elektronické dálkově ovládané zvony, zvukové soupravy pro procesí, digitální melodické databanky pro zvonkohry). (Duben 2001)

V Británii se uvažuje o zavedení osobního kódu za účelem doručování pošty. Každý by mohl jedinečný osobní kód na celý život, a pošta by mu na základě tohoto kódu byla doručována nikoliv dle adresy, ale na základě tohoto osobního kódu tam, kde se zrovna nalézá bez zřetele na trvalé bydliště. (Duben 2001)

Ateisté, popř. příslušníci menšinových vyznání, se obávají rostoucího vlivu římskokatolické církve. Příklad Polska ukazuje, že hegemonie ŘKC je vážnou společenskou hrozbou. Polské neřímskokatolické církve celkem shodně uvádějí, že na konci komunistického režimu měly více náboženské svobody, než v současnosti. Pro ateistu je současný polský režim již jen krůček od situace v Afghánistanu a jiných islámských státech. (Podle internetového zpravodajství) (duben 2001)

Jihoafrická republika je první zemí, jež schválila umělý produkt, který lze použít jako částečnou náhražku lidské krve při transfuzích. Počet vhodných dárců krve se v Jihoafrické republice totiž snižuje v důsledku rozšíření AIDS. Tento výrobek se jmenuje Hemopure a byl vyvinut ve Spojených státech. Hemopure se skládá z kravského hemoglobinu, který pomáhá roznášet kyslík po těle. (Dříve byla tato "krev" používána pouze pro zvěrolékařské účely. Nyní se předpokládá schválení jejího používání pro medicínu i v rámci EU.) (Duben 2001)

Ježíš měl prý možná tmavou pleť a širokou osmahlou tvář. Britský expert vymodeloval s pomocí počítačových metod prý Ježíšovu podobu, která nepřipomíná doposavad známá vyobrazení. Tato podobizna vznikla pro TV pořad stanic BBC a snažila přihlédnout k podmínkám života na Blízkém východě v 1. století před naším letopočtem. "Ježíš stvořený počítačem" má krátce střižené vlasy, vyčnívající nos a pěstěný plnovous (podle lidového názoru připomíná tato tvář spíše podobiznu neandrtálce; pozn. red.) Tvář byla počítačově vymodelována pomocí vzorku lebky nalezené v náhodně objeveném hrobě při výstavbě ulice v Jeruzalémě. "Izraelští vědci vybrali lebku, o které byli přesvědčeni, že reprezentuje populaci, která žila na místě v té době," uvedl Richard Neave deníku The Times. Vzhled pak Neave dotvořil pomocí speciální techniky na identifikaci obětí požárů. Použil vyobrazení Ježíše Krista z 1. až 3. století našeho letopočtu nalezená v severním Iráku. "Kombinací archeologie a anatomie jsme dosáhli výsledku, který se bezesporu blíží realitě," sdělil televizní producent. Výsledek nemá mnoho společných znaků s Kristovou tváří, jak byla doposavad vžitá. "Pochopitelně to není skutečná tvář Ježíše, protože jsme nepracovali s jeho skutečnou lebkou," uvedl Bragard. Model vytvořený pro stanici BBC není jediný, který nabízí představu Ježíše s tmavou pletí. Tmavého Krista ukázala i nedávná výstava v New Yorku. Ta položila ještě další otázku: proč by Spasitelem nemohla být žena? (Už v osmdesátých letech kolovala mezi lidem fotografický obrázek tváře Ježíšovy, kterou podle turínského plátna údajně rekontruovali na počítačích v NASA. Tvář Vzkříšeného hrála duhovými barvami a hleděly z ní pomněnkové oči. Podoba Ježíšova měla být sice vědecky zaručena, ale v čem byla záruka oné vědeckosti, jsme se nikdy nedozvěděli. Podezřelé bylo pouze to, že fyziognomie odpovídala přesně tomu, co od ní lid očekával: byla kopií děl vznikajících v prostředí lidové církevní zbožnosti od 19. století. (1.4.2000)

Sucho, záplavy a neobvyklé bouře jsou nepřehlédnutelnými projevy začínajících klimatických změn, které jsou mj. způsobovány znečištěním ovzduší. Největším znečišťovatelem atmosféry na světě jsou USA, které produkují 30 % z celé světové produkce tzv. skleníkových plynů (při tom však tento nejbohatší stát světa vytrvale odmítá přijmout závazek významnějšího snížení vypouštění zhoubných emisí škodlivin do atmosféry naší planety).

Islámské hnutí Taliban barbarsky zničilo vzácné buddhistické sochy, které se nacházely na území Afganistánu ještě z buddhistického období dějin. 1500 let staré sochy byly významnou součástí světového kulturního dědictví. (březen 2001)

Etické problémy spojené s umělým oplodněním. Případy, které se staly v souvislosti s umělým oplodněním ženy, poukazují na četné problémy etického, morálního, právního i duchovního rázu. Např. žena, která byla oplodněna spermatem muže, žádala po něm následně výživné na dítě, které bylo takovýmto způsobem počato. Jiný případ - žena byla oplodněna spermatem svého manžela, které mu však bylo odebráno až po jeho smrti. I v ČR má být žena oplodněna spermatem svého zesnulého manžela. Tyto a podobné případy upozorňují, že umělé oplodnění je nepřirozené nejen z hlediska biologického, nýbrž i etického. (březen 2001)

Exkomunikace Tolstého bude zrušena? Potomek slavného ruského spisovatele Lva N. Tolstého se obrátil na představitele místní pravoslavné církve s žádostí o odvolání exkomunikace (anathemy), která byla před stoletím na Tolstého uvalena. Autor významných děl světového písemnictví, jako jsou "Válka a mír" či "Anna Karenina", byl vyloučen z církve v roce 1901 kvůli svým příliš volnomyšlenkářským názorům na křesťanské učení, které vyjadřoval ve svých dílech. Lvův potomek Vladimir se nyní obrátil na patriarchu Alexije II. s žádostí, aby zrušením spisovatelovy exkomunikace umožnil jistý druh smíření mezi umělcovými obdivovateli a lidmi, kteří se podřizují církevní disciplině. "Nyní, když lidstvo dosáhlo nového stupně duchovní tolerance, mohu doufat, že úloha mého předka v dějinách může být přehodnocena," prohlásil Vladimir Tolstoj.

Následkem globální změny klimatu dojde ke zvýšení teploty na zeměkouli o 1,5 - 6 stupňů. V Evropě by mělo být zvýšení teploty v rozmezí 2 - 3,5 stupňů Celsia. Zvýšené zimní srážky (převážně deště) pokles srážek v období jarním a letním (tedy v období vegetačním) - to bude projev zvýšení teploty. Současná podoba zimy je už náznakem začínající klimatické změny. (Dle sdělovacích prostředků, únor 2001)

Obrovské zemětřesení v Indii (26. ledna 2001) si vyžádalo již nejméně 20.000 lidských obětí; (asi 100.000 se pohřešuje a jsou dnes - po týdnu od zemětřesení - považováni za mrtvé). V Indii nestačí dřevo na spalování mrtvých, jejichž popel je pak podle místní tradice vhazován do Gangy.

V řece Ganze vykonali hinduističní věřící hromadnou rituální koupel. Podle hinduistismu přináší koupel v Ganze očištění od hříchů; tato očistná koupel má podle hinduistů zvláštní duchovní sílu, provede-li se právě v den tohoto svátku Kumbhaméla (pak prý může přinést nesmrtelnost nebo omlazení); tento lednový svátek byl letos pro hinduisty zvláště vyjímečný pro neobvyklou astrologickou konstelaci, která se nevyskytla přes 140 let. Počet poutníků, kteří se tohoto roku zúčastnili tohoto svátku, byl neobvykle vysoký a takové množství koupajících se lidí není pamatováno - podle pozorovatelů vykonalo při této příležitosti očistnou koupel v Ganze v hlavní den svátku 30 milonů lidí (celkově se tam v průběhu svátku vykoupalo 100 milionů hinduistů). Bylo to největší shromáždění lidí na zeměkouli za celé dějiny lidstva (polovina ledna, 2001).

Vědecká konference v Šanghaji. Planeta země se otepluje rychleji, než se očekávalo. Tímto konstatováním byla završena tříletá práce 500 renomovaných vědců z celého světa, kteří zohlednili práci všech známých vědeckých pracovníků po celém světě. Oteplování je jednoznačně důsledkem lidské činnosti na zemi (tzv. skleníkové plyny). Poslední dekáda (devadesátá léta) byla nejteplejší za celou dobu sledování. Rok 1998 byl nejteplejším v dekádě. Nárůst teploty je větší než se předpokládalo ještě před pěti lety. Snížení emisí SO2 (odsiřování) paradoxně přispívá ke zrychlení oteplování. Bude to mít vliv na hospodaření s vodou a zemědelství. Změní se srážkový režim. Státy těžící ropu jsou vysloveně proti tomu, aby se připravovala nějaká opatření proti zvyšování emisí skleníkových plynů. (Podle sdělovacích prostředků)

Jak v USA, tak např. v Británii už několik let se volá po tom, aby policie dostala právo odposlouchávat lidi na Internetu podobně jako v telefonní síti. (Zdroj: NEWS.COM)

Balkánský syndrom. Po návratu z válečné mise na Balkáně onemocněly desítky vojáků NATO a někteří z nich už zemřeli na leukemii či jiné druhy rakoviny. NATO při přepadení Jugoslávie vypálilo přes 30.000 hlavic obsahujících tzv. "ochuzený uran", což mohlo způsobit onemocnění vojáků rakovinou (NATO však tuto možnost této souvislosti popírá). (Později se ukázalo, že postižené oběti jsou počítány na stovky.) (4.1.2001)

Jak snadný, nenadálý a rychlý může být návrat cenzury do zpravodajství se přesvědčili čeští televizní diváci, když zpravodajství původních redaktorů České Televize vysílané ze sídla ČT na Kavčích Horách bylo zásahem nového generální ředitele ČT odpojeno a nahrazeno černou obrazovkou, a později nahrazeno klamavou zpravodajskou relací tzv. "nového vedení", která byla připravena nejen neprofesionálně, ale se zjevným úmyslem vytvořit v divácích klamný obraz o situaci, obraz značně odlišný od faktické reality. Cenzurování zpravodajství z Kavčích Hor, bylo o to absurdnější, že tento akt znemožnil divákům ČT (po celé týdny) dozvědět se zprávy ze světa a ze sportu, které nebyla redakce "nového vedení" schopna připravit. Vzbouření pracovníci ČT na Kavčích Horách neuznávají legálnost volby nového ředitele a tím i celého nového vedení (kvůli důvodnému podezření z napojení na sekretariáty politických stran), žádají jeho odstoupení, odstoupení parlamentní rady, která volbu provedla, a změnu relevantního zákona, aby byl znemožněn přímý vliv politických stran na veřejno-právní média a byly vytvořeny předpoklady pro nezávislost a svobodu slova. Vzpouřené pracovníky ČT, jejichž zpravodajství je systematicky cenzurováno, podpořila řada známých osobností a dne 3. ledna 2001 je na Václavské náměstí v Praze přišlo podpořit cca 150.000 lidí (podle středních odhadů), což je největší demonstrace od roku 1989. (Stávkuje 76% pracovníků České televize.) Jeden z komentátorů poznamenal, že situace kolem ČT je obrazem napjatých poměrů, které v tichosti panují na všech úrovních a ve všech odvětvích společenského života v naší republice (tedy i v církvích, pozn. red.) (4.1.2001)



Nejnovější zprávy a rozcestník s cestami na soubory starších zpráv: zde.


Aktuální

Soubory se staršími zprávami

  • Zprávy zaznamenávané v roce 2004.
  • Zprávy zaznamenávané v roce 2003.
  • Zprávy zaznamenávané v roce 2001 a 2002.
  • Zprávy přidávané v roce 2000 (a částečně i 1999).
  • Zprávy - utříděný výběr z let 1998-9.
  • Achiv staršího výběru zpráv (připraven v r. 1997)





<-Skok na seznam „za dveřmi"    <-<-Skok na Homepage